עולם החינוך עשיר ומרתק, ומציע מגוון רחב של שיטות. אנתרופוסופיה היא שיטה חינוכית אשר פותחה על ידי המחנך, הוגה הדעות והפילוסוף רודולף שטיינר, וזוכה להתעניינות רבה בשנים האחרונות.
לימודי חינוך אנתרופוסופי - מהי אנתרופוסופיה?
חכמת האדם, או אנתרופוסופיה, היא מדע רוח חדשני ומרתק, אשר מבטא את האחריות אשר חלה על האדם, להבדיל מתיאוסופיה אשר נשענת על חוכמה אלוהית. לימודי אנתרופוסופיה פותחו על ידי רודולף שטיינר, אשר נולד באוסטריה ופעל ברחבי אירופה. לאחר חקירת כתביו של יוהן וולפגנג גתה במדעי הטבע, ובייחוד באידיאות הפועלות מאחורי הטבע הנראה לעין, הוציא לאור בשנת 1894 את ספרו הפילוסופיה של החירות. בשנת 1913 נוסדה החברה האנתרופוסופית בשוויץ, אשר הוגדרה כשיטה אשרה מיועדת להדריך את הרוחי שבאדם לקראת הרוחי שבעולם. על פי הגישה האנתרופוסופית, עשייתו של האדם נגזרת מתוך תמונת האדם והעולם השלמה, תוך הבנה של שלבי ההתפתחות של כדור הארץ כתהליך של יצירה ממשי ורווי חוכמה. רוב התורה האנתרופוסופית פותחה על ידי רודולף שטיינר, והועברה במסגרת הרצאות שלו אשר עלו על הכתב. בנוסף לכך, שטיינר עצמו כתב מספר ספרים העוסקים בנושא, וספרים רבים נוספים בתחום נכתבו לאחר פטירתו.
ללמוד חינוך אנתרופוסופי - מהי שיטת ולדורף?
על פי חינוך ולדורף, התפישה החינוכית שואבת מהפסיכולוגיה ההתפתחותית כפי שפותחה על ידי שטיינר. גישה זו רואה בילד ישות מתפתחת, והילדות נתפשת כתקופה של הבשלה וצמיחה פנימית. מאחר והילדות היא הזמן להתפתחות הדרגתית של כשרים, איכויות והבנות, האלמנטים השונים של חיי בית הספר מכוונים על מנת לתת את התשובה המיטבית לשלבי ההתפתחות השונים בהם נמצא הילד, אך מבלי להאיץ את התפתחותו. יסוד מרכזי נוסף על פי שיטת חינוך ולדורף הוא ראיית הילד כאל שלמות וישות רבת פנים, אשר מוכוונת לעשייה בתחומי המלאכות, האמנות והלמידה העיונית. בהתאם לכך, הילדים מתנסים באמנויות רבות - שירה, ניגון, ריקוד, פיסול וציור כחלק בלתי נפרד מן הלמידה והעשייה החינוכית על פי שיטת ולדורף.
לימודי תואר ראשון בחינוך בהתמחות חינוך אנתרופוסופי - התפתחות הילד על פי האנתרופוסופיה
התפתחות הילד על פי התיאוריה האנתרופוסופית מחלוקת לשלושה שלבים עיקריים בהתאם לגיל, תוך הקפדה על ראיית כל ילד כמכלול ושלמות בפני עצמו. השלב הראשון מתחיל עם לידת הילד, וממשיך עד גיל שבע. במהלך שלב זה נבנים היסודות הגופניים והנפשיים להתפתחות התקינה, ובכלל זה הליכה, דיבור וחשיבה בסיסית. השלב השני הוא בשנים 7-14, כאשר בשלב זה הילד חי את העולם בעיקר דרך תמונות ודימויים, ומאמץ את השפה והדיבור כחלקים מהותיים מאישיותו. משום כך, הלימודים בתקופה זו מתאפיינים בהקראה של סיפורים רבים, וכן דקלומים והקראת שירים. השלב השלישי הוא מגיל 14 ואילך, כאשר בשלב זה מתגבשת הזהות הייחודית לכל אדם, והחשיבה משתכללת. על פי רוב, תקופה זו מלווה בבלבול רב ובקשיים, ומצריכה הדרכה של בוגר אשר תסייע לפתח עולם פנימי עצמאי.
ללמוד תואר ראשון בחינוך אנתרופוסופי - לימודי התחום בישראל
בישראל כיום יש מספר מועט של מכללות לחינוך אשר מציעות לימודי חינוך אנתרופוסופי, כאשר בתי הספר הפועלים בשיטת החינוך האנתרופוסופי כפופים לפיקוח של משרד החינוך, אולם הארגון והניהול של בתי הספר הוא בידי המחנכים ומורי המקצועות. תוכנית הלימודים של תואר ראשון בחינוך אנתרופוסופי נחשבת למרתקת במיוחד, מאחר והיא משלבת תכנים מעולמות ידע שונים. קורסים דוגמת הייעוץ הארגוני בגישה האנתרופוסופית, שילוב אומנויות בהוראה, תיאטרון בובות, התפיסה ההתפתחותית בגישה האנתרופוסופית, שיטות מחקר, ניהול כיתה וליקויי למידה הם רק חלק מהנושאים של לימודי חינוך אנתרופוסופי לתואר ראשון.