חינוך לגיל הרך הינו מקצוע חשוב במיוחד, מאחר והוא מקנה כלים מקצועיים הנחוצים לשם חינוך בגיל התפתחותי בעל חשיבות מרובה. לימודי גננות וחינוך לגיל הרך מקנים כלים מקצועיים מתקדמים לשם הוראת הגיל הרך, בגילאי גן וכיתות א' וב', בטווח גילאים מגיל שנה ועד שמונה שנים. תואר ראשון בלימודי חינוך לגיל הרך אפשרי בשני מסלולים, בהתאם להעדפות האישיות של כל סטודנט. התמחות גננות מורות עוסקת בהתפתחות הילד בגיל הרך, וכולל קורסים בנושא פסיכולוגיה של האישיות, פסיכולוגיה וקוגניציה, התפתחות חברתית ורגשית, התפתחות בתחום המוטורי והשפתי, ועוד. התמחות גננות בלימודי חינוך מיוחד מתמקדת בחינוך המיוחד בגיל הרך, ולימודי התואר הראשון מקנים לסטודנט הבנה מהי התפתחות תקינה של ילד ומהי התפתחות אצל ילד עם צרכים מיוחדים. שתי ההתמחויות נועדו להכיר למורה לעתיד את עולם הילד בתחומים השונים, ורכישת ידע תיאורטי על הגדילה וההתפתחות של הילד בכל שלבי גדילתו. חינוך לגיל הרך משפיע בצורה מהותית על התפחותו התקינה של הילד, ועל כן לימודי חינוך לגיל הרך לתואר ראשון מקיפים קשת רחבה במיוחד של נושאים.
תוכנית לימודי תואר ראשון בחינוך לגיל הרך מעניקה כלים חדשים בהכרת עולמו של הילד, נותנת כלים לשימוש בידע התיאורטי ויישומו במסגרות חינוכיות שונות, ובכלל זה פיתוח כישורי למידה וחקירה עצמאיים. כל אלה מקנים למורים לעתיד קשת רחבה של כלים מקצועיים, אשר מבטיחים כי ישתלבו במהרה במערכת החינוך במגוון תפקידים מרתקים לאחר סיום הלימודים.
לימודי חינוך לגיל הרך אורכים ארבע שנים, ומזכים בתעודת תואר ראשון בחינוך B.Ed ותעודת הוראה. כיום ישנם מוסדות אקדמיים רבים המציעים לימודי חינוך לגיל הרך לתואר ראשון, ומומלץ לבדוק את רמת הלימודים במוסד, וכן את איכות המרצים. גורם חשוב נוסף הינו תנאי הקבלה, אשר כוללים בדרך כלל שקלול של ציון הבגרות עם ציון הפסיכומטרי. פרמטרים נוספים שיש להביא בחשבון בעת חיפוש לימודים הם מידת הסיוע של המוסד במציעת עבודה לאחר סיום לימודי חינוך לגיל הרך, ושכר הלימוד והמלגות המוצעות לסטודנטים.
תוכנית לימודי גננות לתואר ראשון עשירה ומרתקת, ומשלבת בין הקניית ידע תיאורטי מקיף, לצד התנסות מעשית נרחבת. שיעורים בנושא מקומנו ביקום, חינוך הומניסטי, התפתחות שפה, לקויות על רצף האוטיסטי, כלכלת חינוך, לקויות התפתחותיות, התפתחות חברתית, מקומו של התנ"ך בחינוך בישראל, התפתחות העברית כשפת אם, התפתחות רגשית, וייעוץ תיאורטי תיאוריה ומעשה הם רק חלק מהידע המגוון אותו מקבלים הסטודנטים במהלך לימודי חינוך לגיל הרך, על מנת להבין את התפתחות מקצוע ההוראה לאורך ההיסטוריה.
חלק מרכזי של לימודי תואר ראשון בגננות הוא היכרות מעמיקה עם המאפיינים הייחודיים של הגיל הרך, כמובן. קורסים בנושא פיזיולוגיה של התפתחות הילד, פסיכולוגיה התפתחותית של הגיל הרך, תכניות התערבות לגילאי לידה עד גיל שלוש, איתור ושילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים, גישות ושיטות בהוראת הקריאה, הוראת חשבון בגיל הרך, יישומי מחשב בגיל הרך וחינוך מוסיקלי לגיל הרך הינם הנושאים המרכזיים, ולהם נוספים לימודי התמחות בהתאם לבחירת הסטודנט. חשוב לציין כי תוכנית הלימודים מתעדכנת בהתאם לחידושים האחרונים במחקר, ועל כן חשוב לוודא כי מוסד הלימודים אכן מציע את חומר הלימודים הרלוונטי והמתקדם ביותר.
לימודי תואר ראשון בחינוך לגיל הרך מכשירים את הבוגר להשתלבות במערכת החינוך, בגנים או בבתי ספר יסודיים. אלה המעוניינים להתמקצע בתחום ההוראה יכולים להמשיך ללימודי תואר שני בחינוך וייעוץ חינוכי. אפשרות נוספת היא לימודי מקצועות משלימים דוגמת לימודי ביבליותרפיה, לימודי חינוך גופני, לימודי פסיכולוגיה וכיו"ב, וכמובן שלימודי התואר הראשון יזקפו לזכותו של הסטודנט, ויקצרו את משך הזמן הדרוש ללימודי תואר נוסף. חשוב לציין ישנו מסלול ייעודי של לימודי תואר אקדמי למורים בפועל, המאפשר להשלים את הזכאות לתעודת תואר ראשון בזמן מקוצר.
אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע
האוניברסיטה העברית בירושלים
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת בר אילן
האוניברסיטה הפתוחה