חינוך מתבצע לא רק בין דלתיים סגורות ובכיתות של מערכת החינוך הפורמאלית, אלא לאורך כל שעות היום. לימודי חינוך בלתי פורמאלי לתואר ראשון מקנים ידע מעמיק לצד מיומנויות פרקטיות, ומכשירים אנשי מקצוע איכותיים המשתלבים במגוון רחב של מקומות תעסוקה.
לימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמאלי - מידע כללי
על מנת לגבש חזון חברתי ולהוביל ולהנהיג פרויקטים חינוכיים במסגרות הציבוריות השונות יש צורך במוטיבציה לשינוי, ובמקביל לכך גם בכלים אקדמאיים מתקדמים המסייעים להפוך את החזון ליעד בר השגה. לימודי חינוך בלתי פורמאלי מפתחים אצל הסטודנטים את תחושת המחויבות הטבועה בהם, על מנת לתרגם אותה למעשים בשטח המאפשרים לבטא את כישורי המנהיגות הטמונים בהם, ולהוביל שינוי אמיתי בחברה. על רקע המחאה החברתית והמודעות הגוברת והולכת לצורך בשינוי חברתי בשנים האחרונות, הביקוש לאנשים בעלי השילוב של ידע ורצון גובר והולך, דבר המבטיח לבוגרי לימודי תואר ראשון בחינוך מגוון רחב של אפשרויות תעסוקה מאתגרות.
ללמוד תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי - מטרת הלימודים ונושאי הלימוד
המטרה המרכזית של לימודי חינוך בלתי פורמאלי לתואר ראשון היא הקניית ידע אקדמי נרחב, על מנת לסייע לבוגרי הלימודים להשתלב במסגרות דוגמת מתנ"סים, מועצות מקומיות, או תנועות נוער. תוכנית הלימודים של חינוך בלתי פורמאלי נחשבת למרתקת במיוחד, מאחר והיא כוללת קשת רחבה של קורסים מעולמות תוכן מגוונים. קורס אלימות וסטייה בקרב בני נוער, הקהילה והשלטון, מיומנויות ועבודת צוות, כישורי חיים, ילדים כצרכני תקשורת רב-תרבותיות בחברה הישראלית, התמודדות עם בעיות התנהגות, מחשבת החינוך, סמים והתמכרויות בקרב בני נוער, תקשורת בחינוך, בניית מנהיגות חינוכית, מיומנויות ניהול וארגון, יצירתיות בניהול, שיווק בחינוך, מניעת התעללות בילדים, גישור וגיוס משאבים הם רק חלק מהתכנים אליהם נחשפים הסטודנטים במהלך הלימודים.
לימודי חינוך בלתי פורמאלי לתואר ראשון - משך הלימודים
משך הלימודים של תואר ראשון בחינוך בלתי פורמאלי הוא ארבע שנים, בדומה ללימודי חינוך במסלולים אחרים, ובמידה ובוחרים לשלב גם לימודי תעודת הוראה הרי שהלימודים מתארכים בשנה נוספת.
ללמוד חינוך בלתי פורמאלי לתואר ראשון - תנאי הקבלה
דרישות הקבלה של מסלול זה כוללות על פי רוב תעודת בגרות מלאה וציון פסיכומטרי, אולם לעתים יש צורך גם בראיון קבלה או בניסיון מקצועי קודם בתחום. מועמדים המבקשים ללמוד אך אינם עומדים בתנאי הקבלה, יכולים להשתלב במסלול של לימודי מכינה קדם אקדמית לחינוך, המהווה תחליף לתעודת הבגרות, כמו גם הכנה לקראת צורת הלימודים האקדמאית הייחודית. עם זאת, דרישות הקבלה משתנות בין מוסדות הלימוד השונים, ואף בין שנתוני הלימוד, ומשום כך מומלץ לבדוק עם מוסדות הלימוד המבוקשים את תנאי הסף העדכניים.
לימודי חינוך בלתי פורמלי לתואר ראשון - התנסות מעשית
חשוב לציין שהתנסות מעשית מהווה חלק בלתי נפרד מלימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמאלי, גם לאלו אשר בוחרים שלא ללמוד תעודת הוראה. במסגרת ההתנסות המעשית, הסטודנטים חווים עבודה בשטח במגוון מצבים ועם קשת של אוכלוסיות. על פי רוב ההתנסות מתקיימת בארגונים אשר עוסקים בחינוך בלתי פורמאלי, וכוללת סדנאות וסיורים להכרות מסגרות שונות בחינוך הבלתי פורמאלי, סדנת הנחיית קבוצות, וכן סדנת גמר המתקיימת במהלך השנה האחרונה ללימודים, אשר מאפשרת לכל סטודנט לתכנן, לנהל, לבצע ולהעריך מיזם חינוכי חברתי על פי בחירתו, תוך ליווי צמוד של אנשי מקצוע.
ללמוד חינוך בלתי פורמלי לתואר ראשון - אפשרויות תעסוקה מרתקות
לאחר סיום הלימודים, הבוגרים זכאים לתעודת תואר B.Ed ותעודת "עובד חינוך" מטעם משרד החינוך, וכן לתעודת הוראה לאלו שבחרו בלימודים אלו. אפשרויות התעסוקה הפתוחות בפני הבוגרים מגוונות, וכוללות הן את המגזר הציבורי והן את המגזר הפרטי. ניתן לעבוד במוזיאונים חינוכיים, מרכזים קהילתיים, מרכזי-יום למבוגרים ולקשישים, מערכות עוקפות, ארגונים התנדבותיים רב-גיליים, מחלקות תרבות וספורט ברשויות המקומיות, מחלקות נוער, תנועות- נוער, וכן בעמותות שונות העוסקות בתחום החינוך. משרד החינוך מציע אף הוא מניפה עשירה של אפשרויות בפני בוגרי לימודי חינוך בלתי פורמאלי לתואר ראשון, ובכלל זה כתיבת תוכניות לימוד, ייעוץ, וניהול.