חינוך מיוחד הנו תחום התמחות בהוראה, אשר מתמקד בצרכים וביכולות המיוחדים של תלמידי החינוך המיוחד. לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון מקנים מקצוע מבוקש, ומאפשרים להשתלב במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית במגוון אפשרויות תעסוקה. חינוך מיוחד נחוץ ביתר שאת בעידן המודרני, אשר שם דגש רב על התאמת הלימודים לצרכים האישיים וליכולות הפרטניות של כל תלמיד. במציאות בה עשרה אחוזים מתלמידי ישראל מוגדרים כתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, ישנו ביקוש רב לאנשי מקצוע איכותיים ומקצועיים, בוגרי לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד. כיום כל תלמיד בגילאי שלוש עד עשרים ואחד שאובחן כבעל מוגבלות כלשהי, זכאי לטיפולים מיוחדים מטעם המדינה. בעיות אלו כוללות אוטיזם, פיגור שכלי, בעיות קשב וריכוז או ליקויי למידה לסוגיהן, אשר מקשות על התלמידים את הלימודים ומצריכות התאמות ושירותים מיוחדים בכדי לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בכל אדם. חשוב לציין כי ישנם מוסדות אקדמיים המתמחים בלימודי תואר ראשון לבעלי מוגבלויות או ליקויי למידה, המאפשרים גם לסטודנטים אלו להשתלב בלימודים אקדמיים מן המניין.
לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד יוצאים מתוך תפישת עולם הומאנית, אשר מניחה כי כל אדם הינו בעל יכולות בלתי ממומשות, הניתנות להגשמה בעזרת שיקום וסיוע פרטני . תפקידו של בוגר לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון הוא לסייע לצרכיו הייחודיים של הילד במגוון דרכים, דוגמת התאמות פיזיות מיוחדות בכיתה, הקלות במבחנים או הערכת זמן. תלמידים הנמצאים במסגרת של חינוך מיוחד זכאים לעזרה מותאמת מאנשי מקצוע שונים, ממרפאים בעיסוק, דרך קלינאי תקשורת, ועד עובדים סוציאליים, אשר יחד עם המורה מעניקים לתלמידים את הכלים הנחוצים לשם לימודים והצלחה.
כיום ישנם מוסדות אקדמיים רבים המציעים לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד, וישנם גורמים רבים המשפיעים על ההחלטה היכן ללמוד. תנאי קבלה ללימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד כוללים בגרות, פסיכומטרי וראיון אישי, כאשר מוסדות לימוד רבים מציעים מכינה קדם אקדמית למועמדים אשר אינם עומדים בדרישות הקבלה. בנוסף לתנאי הקבלה, מומלץ לבדוק את רמת הסגל האקדמי ויוקרת התעודה המתקבלת, מיקום גיאוגרפי ונגישות, וכמובן גובה שכר הלימוד והמלגות השונות המוצעות לסטודנטים ללימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד.
לימודי חינוך מיוחד אורכים שלוש שנים ומזכים בתעודת בוגר תואר ראשון B.A בחינוך מיוחד. מסלול לימודים פופולארי במיוחד הוא לימודי תעודת הוראה יחד עם לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון, המאפשרים לעבוד במערכת החינוך בתפקידי הוראה שונים.
הכשרת מחנכים לחינוך מיוחדת כוללת שני מסלולים עיקריים. מסלול גננות בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל מאפשר למסיימי תואר ראשון לעבוד גם בגנים מיוחדים וגם בגנים רגילים. המסלול השני הוא תוכנית למורים בחינוך המיוחד, מכיתה א' ועד י"ב. תוכנית זה מכשירה מורים לחינוך בבתי ספר מיוחדים, בכל שנות הלימוד. כאמור, ניתן לשלב בכל מסלול לימודי תעודה נוספים ובכך להגדיל את מספר אפשרויות התעסוקה הפתוחות בפני בוגרי לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד. עם זאת, בעת חיפוש לימודים ובחירת מסלול ההתמחות, מומלץ לבדוק את המצב במשק התעסוקה.
תוכנית לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד עשירה ומרתקת, ומקיפה קשת רחבה של תחומים. כלכלת חינוך, התפתחות שפה, התפתחות חברתית, לקויות התפתחותיות, התפתחות רגשית, התערבות חינוכית טיפולית לילדים מתקשים, פסיכופתולוגיה, גן הילדים כסביבה אורייני, התפתחות היצירה בילדות המוקדמת, הורות בגיל הרך, תכנון לימודים בהוראת שפות, מקומנו ביקום, חינוך הומניסטי, וייעוץ תיאורטי תיאוריה ומעשה הם רק חלק מלימודי פרק הוראה במסגרת תואר ראשון בחינוך מיוחד. חלק נוסף של לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון הוא התמחות מעשית, הכוללת עבודה פרקטית במוסדות לחינוך מיוחד במשך שנה.
לימודי תואר ראשון מכשירים את הבוגר להשתלבות במוסדות החינוך המיוחד, כמו גם בבתי ספר רגילים בהם יש שילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים. אלה המעוניינים להתמקצע בתחום ההוראה יכולים להמשיך ללימודי תואר שני בחינוך וייעוץ חינוכי.