לימודי תואר ראשון בחינוך - הגדרות החינוך
לחינוך הגדרות ומטרות רבות, אך בדרך כלל ישנן שתי הגדרות מקובלות. הפירוש הראשון של המושג חינוך רואה בתהליך זה אמצעי לשם עיצוב התודעה של האדם, וזאת באמצעות שינוי אופן החשיבה על ידי גורם מחנך. הגדרה שנייה לחינוך רואה בו תהליך של חברות, בו מבוגרים עובדים עם ילדים או נוער, על מנת שיכירו את הערכים בעולם המבוגרים ויפעלו לפיהם. מעבר לשתי הגדרות אלו, ישנן שיטות רבות בהם עושים שימוש אנשי חינוך על מנת להעביר את הנורמות התרבותיות המבוקשות. בעולם החינוך ישנן שיטות הוראה רבות, כאשר כל שיטה שונה זו מזו במידה ניכרת. על ידי בחירה נכונה של שיטת לימוד, ניתן לאפשר לתלמידים חוויה של למידה פעילה, אשר מעניקה משמעות לחומר הנלמד.
ללמוד תואר ראשון בחינוך - מהן שיטות החינוך הנפוצות?
החינוך הפשוט ביותר הינו חינוך ישיר, אשר מעביר באמצעות תקשורת ישירה את המסר המבוקש. לימודי חינוך סוקרים את מגוון שיטות החינוך, ובהן שיטה אחרת של חינוך, אשר פועלת באמצעות יצירת מצב, שבו הגורם המחנך יוצר סביבה שבה האדם המחונך מבין שטובתו היא פעולה בדרך בה הגורם המחנך רוצה. רמה מורכבת יותר של חינוך היא יצירה של תודעה פעילה באדם המחונך, וזאת ניתן להשיג על ידי השפעה על השפה והתרבות של האדם. לכל שיטת חינוך מטרה שונה, והורה אשר מבקש לחנך את ילדיו לא לחצות את הכביש באור אדום, אינו נזקק לאותם אמצעים חינוכיים כמו מורה בבית הספר אשר מבקש להחדיר בתלמידיו רוח של אלטרואיזם והתנדבות למען הקהילה.
לימודי חינוך לתואר ראשון - חינוך וסמכות
דילמה מרכזית במיוחד בעולם החינוך היא מידת הסמכות אותה יש להפעיל בעת התהליך החינוכי, כאשר בעבר הגישה הרווחת אפשרה שימוש רב בסמכות לאנשי החינוך השונים. כיום, גישות חינוכיות מודרניות רבות מבקשים לבטל לחלוטין או לצמצם במידה ניכרת את השימוש בסמכות בחינוך. כל גישה חינוכית נבדלת לא רק במתודות בהן היא משתמשת בתהליך החינוכי, אלא גם במידת הסמכות אליה היא שואפת, כחלק מתפישת העולם החינוכית שממנה היא נוצקה. חשוב לציין ששימוש בסמכות מביא לשינוי התנהגות וכתוצאה מכך לחינוך, גם אם לא זו הייתה המטרה העיקרית. מאחר וכל הפעלה של סמכות מביא לשינוי ההרגלים של האדם שכלפיו הופעלה הסמכות, ניתן להגיד שלשוטר אשר עורך בדיקת רישיונות בערב יום שישי יש תפקיד מחנך לא פחות מאשר קורס נהיגה מונעת.
ללמוד חינוך לתואר ראשון - החינוך החופשי
לצד גישות שונות של חינוך, אשר דנות באופן בו יש להעביר את המסרים והערכים הרצויים, מתפתחת בשנים האחרונות שיטה הקרויה חינוך חופשי, או למידה טבעית. הדוגלים בשיטה זו טוענים שחינוך יכול וצריך להתקיים ללא מסגרת לימודית מבנית, ולנבוע מתוך הסקרנות הטבעית של הילד. פילוסופיה זו מדגישה במידה ניכרת את חשיבות החופש ויכולת הבחירה של ילדים, ומשום כך לילדים ניתן היכולת להחליט מתי, איפה ומה ללמוד. להבדיל ממערכות חינוך מסורתיות, שיטת החינוך איננה בצורה פרונטאלית של מורה מול ילד, אלא מבוססת על למידת חקר, וקליטה פעילה מהסביבה. למעשה, על פי שיטה זו, כל אירוע יכול להיות למידה, ובכלל זה התבוננות עצמאית בסביבה, משחקים עם ילדים בני גילו, קריאת ספרים, צפייה בטלוויזיה, וגלישה באינטרנט.
בואו לקרוא עוד על שיטות חינוך שונות, כגון שיטת ולדורף והחינוך האנתרופוסופי, או על לימודי חינוך מיוחד, המותאמים לילדים עם צרכים מיוחדים.